Ethiopische bergen en stenen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Diederik Branger - WaarBenJij.nu Ethiopische bergen en stenen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Diederik Branger - WaarBenJij.nu

Ethiopische bergen en stenen

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

19 Februari 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

Inmiddels zijn we alweer een week in Ethiopie aan het fietsen en aangekomen in de hoofdstad Addis Ababa. De verschillen met Soedan zijn groot. Allereerst de omgeving: het landschap is hier veel groener en afwisselender, ook is het veel bergachtiger. We fietsen nu al een aantal dagen op een hoogte van ca 2000 meter. De vlakkere gebieden lijken soms wel op de Veluwe, de heuvelachtige gebieden op de Vogezen en de bergen op de Alpen en uitzichten zijn vaak prachtig. De etappes hebben hier tussen de 1000 en 2000 hoogtemeters veelal opgebouw
uit 'rolling hills' van 1 a 2 kilometers met stijgingpercentages van zo'n 8 tot 10%. En dat is best zwaar kan ik vertellen, met de ijlere lucht. De temperaturen zijn wel aangenamer door de hoogte.

Een andere groot verschil zijn de mensen, en dan voornamelijk de kinderen. Werkelijk de hele dag als we aan het fietsen zijn horen we de volgende 3 teksten uitgesproken door kinderen die uit alle hoeken en gaten tevoorschijn komen als ze ons fietsers zien aankomen:
"you you you"
"where are you go?"
"money money money"
Als je dat de hele dag hoort dan gaat dat weleens irriteren, maar er zijn hier ook kinderen -gelukkig is dat de overgrote minderheid, maar je moet er toch voor oppassen..- die er genoegen in scheppen om stenen of soms zelfs stokken naar ons fietsers te gooien. Hoewel de meeste stenen hun doel missen heeft 1 steen een tand afgebroken van een groepsgenote... Maar zoals gezegd, de meeste kinderen roepen alleen maar en zwaaien je ook regelmatig toe.

Als je je op een rustdag in een etiopische stad begeeft, zoals Gondar of hier in Addis Ababa, wordt je veel belaagd door Etiopische jongeren die 'dingen' voor je willen regelen. Of het nu gaat om een kapot fototoestel of een lokale simkaart... zij weten een adresje waar dit geregeld kan worden '...for a good price', alleen niemand op die adresjes kon mijn camera repareren. Daarom heb ik er maar 1 vanuit Nederland laten versturen naar Italie, vanwaar een nieuwe deelnemer aan (een gedeelte van) de Tour vanaf Addis, deze camera voor mij meeneemt.

We hebben er nu als groep zo'n 3500 km opzitten in Afrika en mijn schaafwonden zijn alweer aardig aan het helen. Hoewel het voor iedereen zwaarder wordt, en dus ook voor mij, gaat het goed. We hebben 3 dagen geleden een klimtijdrit gehad in de zogenaamde 'Gorge' over een hoogteverschil van 1350m in 20km, in de Tour de France een berg van de Buitencategorie te vergelijken met de Tourmalet. Ik ben daar 7e geworden, als 'best of the rest' na de wedstrijdrijders die elke dag voluit gaan voor het algemeen klassement van de Tour d'Afrique. We blijven ons best doen, maar ook genieten van de wondere wereld die Afrika heet....

Tot later!

• 21 Februari 2013 - 14:11

Saskia:

Died, boeiend verhaal! :o)
    Goed dat je nog in de race bent! *