Egyptes laatste dagen - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Diederik Branger - WaarBenJij.nu Egyptes laatste dagen - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Diederik Branger - WaarBenJij.nu

Egyptes laatste dagen

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

20 Januari 2013 | Egypte, Aswan

Vandaag wederom een rustdag, deze keer in Aswan, in het zuiden van Egypte. Deze dag staat vooral in het teken van de voorbereiding op de oversteek naar Soedan. We gaan dat namelijk doen met een overtocht van 18 uur op een ferry over het Lake Nasser meer. Dat is nu nog enige manier om met fiets en bagage in Soedan te komen. De weg die vanwege verbeterde betrekkingen tussen Egypte en Soedan nu wordt aangelegd schijnt over een paar weken klaar te zijn...helaas, want de overtocht met de ferry schijnt een heel gedoe te zijn, ik had liever in bijv 2 etappes de 270 km over de nieuwe weg gefietst. Waarschijnlijk zijn wij dan ook de laatste groep die met de ferry naar Soedan gaat.

In aanvulling op mijn vorige bericht: er zijn ook nog Ieren en een Schotse in de groep en de groep bestaat voor ongeveer eenderde uit vrouwen. Verder verzorgt de Tour dAfrique (TDA)-organisatie behalve ontbijt, lunch en diner tijdens fietsdagen bij aankomst ook nog voor soep. Voorafgaand aan het diner om 17 uur presenteert de Tourdirector dagelijks een Riderbriefing waarbij de etappe van de volgende dag wordt doorgenomen. Verder bestaat de staff uit 2 nurses, 2 mechanics, iemand voor commerciele zaken en een racedirector. Er zijn een paar echte racers en de meeste deelnemers (waaronder ik) timen alleen om in de uitslagen opgenomen te worden.

De laatste kilometers in Egypte zijn inmiddels afgelegd. Zeker weten dat ik Egypte anders heb gezien dan menig andere toerist; het land heeft flinke economische klappen gehad van de revolutie. Van Cairo naar Aswan een kleine 1000 km in 8 etappes. Veelal (op wat stenengooiers na) toegejuicht door Egyptische kinderen, maar ook goed moeten uitkijken voor het verkeer in drukke plaatsen. Want als verkeersregels hier bestaan, dan houdt niemand zich eraan. De lokale politie heeft ons soms ook begeleid op de route en ze hielden een oogje in het zeil bij de desertcamps.

Ikzelf ben ongeschonden zover en heb het fietstechnisch rustig aan gedaan -ik probeer zoveel mogelijk krachten te sparen- bij wolkenloze hemel en inmiddels 30c hier. Ik begin inmiddels te wennen aan het ritme van tegen 6 uur opstaan, tent afbreken, ontbijt om 6.45 en op de fiets om ca. 7.30 uur. Bij korte etappes dwz minder dan 120 km, ben ik tussen 13 en 14 uur weer 'aan'. En rond 20 uur 'naar bed' -is toch donker- in de hoop een beetje te slapen.

Het eerste land zit erop, nog 9 te gaan en ik ben zeer benieuwd wat het gesloten Soedan ons gaat brengen. In ieder geval weinig Wifi dat weet ik wel, maar ooit meld ik mij hier weer.

De Tour d'Afrique 2013 gaat nu echt beginnen...

  • 20 Januari 2013 - 20:33

    Pauline Kespi:

    Wat leuk om jouw verslag steeds te lezen en de foto' s te bekijken, het is net alsof we een beetje meereizen maar dan zonder fysieke inspanning. Petje af. Veel plezier nog en take care.
    Groeten, Pauline & famille

  • 21 Januari 2013 - 15:33

    Olivier:

    Hee Diederik,
    Wat een mooi avontuur! Het klinkt allemaal goed hoor. Leuke foto's ook. Ik geloof best dat je het land zo op een hele andere manier ziet. Lekker warm daar. Hier in den haag is een heel dik pak sneeuw gevallen, en dan is fietsen best lastig! Have fun, Oli4

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diederik

Actief sinds 05 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1196
Totaal aantal bezoekers 38232

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 14 December 2014

The Andes Trail 2014

08 Januari 2013 - 11 Mei 2013

Tour d'Afrique

Landen bezocht: